Методична скарбничка


Ігри-енерджайзери для початкової школи

Часто наймолодшим школярам складно всидіти на одному місці більше кількох хвилин. Вони хочуть розім’ятися, порухатися та побігати після сидіння за поки незвичною їм партою. Як контролювати цей процес та допомогти дітям поповнити запас енергії завдяки іграм? У пригоді стануть чотири гри-енерджайзери для молодшої школи.

понеділок, 30 липня 2018 р.

7 принципів фінської освіти

Низка міжнародних досліджень показала, що фінська освіта є однією із найбільш ефективних у світі. Система освіти Фінляндії займає перше місце за показником рівня знань, кількістю дітей, які люблять читати, друге місце – у сфері природничих наук, п`яте -  в галузі математики.

понеділок, 23 липня 2018 р.

На урок з кубиком та квіткою (методи розвитку критичного мислення)



Сьогодні серед вчителів набуває поширення такий інструмент визначення й оцінювання результатів навчання як таксономія (ієрархія, порядок) Бенджаміна Блума. Вчений вважав, що одним з основних завдань школи є навчання учнів на практиці розв’язанню широкого кола проблем, з якими їм доведеться зіткнутися в житті, і пропонував саме цьому побудувати підходи до оцінки результатів навчання.

понеділок, 16 липня 2018 р.

Ігри з логічними блоками Дьенеша - кращий інструмент для розвитку логічного мислення


блоки Дьенеша


Логічні блоки придумав угорський математик і психолог Золтан Дьенеш.
Ігри з блоками Дьенеша знайомлять дітей з формою, кольором і розміром об’єктів, з математичними уявленнями і початковими знаннями з інформатики.
Придбати блоки Дьенеша варто тим батькам, які хочуть розвинути у своїх дітей логічне і аналітичне мислення (аналіз, порівняння, класифікація, узагальнення), творчі здібності, а також сприймання, пам’ять, увагу і уяву.

неділя, 1 липня 2018 р.

Палички Кюізенера. Що це і як їх використовувати


%d0%bf%d0%b0%d0%bb%d0%b8%d1%87%d0%ba%d0%b8-%d0%ba%d1%8e%d1%96%d0%b7%d0%b5%d0%bd%d0%b5%d1%80%d0%b0

Бельгійський вчитель початкової школи Джордж Кюїзенер (1891-1976) розробив універсальний дидактичний матеріал для розвитку у дітей математичних здібностей. У 1952 році він опублікував книгу “Числа і кольори”, присвячену своєму навчальному посібнику.





НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА


Нормативні документи

Нормативна документація - документи, які встановлюють правила, загальні принципи чи характеристики різних видів діяльності або їхніх результатів. Документи, що загалом складають нормативну документацію, містять вимоги безпеки, правила, загальні принципи, характеристики, які стосуються визначених видів діяльності або їх результатів і доступні широкому колу користувачів.

Державний стандарт початкової освіти

Читати тут

 

ПРОГРАМИ

ДЛЯ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ

1-4 КЛАСИ

·                                             Українська мова

·                                             Математика

·                                             Інформатика

·                                             Природознавство

·                                             Я у світі

·                                             Музичне мистецтво

·                                             Образотворче мистецтво

·                                             Мистецтво

·                                             Трудове навчання

·                                             Основи здоров'я

·                                             Фізична культура

·                                             Літературне читання

  

НОВА РЕДАКЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ПРОГРАМИ 

1-4 КЛАСИ

(ІЗ ЗМІНАМИ)

·                                             Я у світі 3 клас

·                                             Українська мова 1-3 клас

·                                             Природознавство 1-3 клас

·                                             Математика 1-3 клас

·                                             Літературне читання 2-4 клас

·                                             Інформатика 1-3 клас

·                                             Зміни до Програм 4 клас

·                                             Математика 4 клас

·                                             Літературне читання 4 клас

·                                             Українська мова 4 клас

·                                             Природознавство 4 клас

·                                             Інформатика 4 клас


Про структуру 2015/2016 навчального року та навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів



·                      


Перелік нормативних документів, які стосуються організованого початку

2016/17 навчального року

Державні стандарти

·         Постанова Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2011 року№ 462 «Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти»
·         Постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1392 «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти».

Навчальні плани

Лист Міністерства освіти і науки України № 1/9-296 від 09 червня 2016 року «Про структуру 2016/2017 навчального року та навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів»:


Викладання навчальних предметів


Навчальні програми та підручники



Початкові класи

Лист від 19.08.2011 N 1/9-634 «Інструктивно-методичні рекомендації "Про забезпечення взаємодії в освітній роботі з дітьми старшого дошкільного і молодшого шкільного віку".

Середня, старша школа


Ведення документації

Наказ МОНМСУ №423 від 10 травня 2011 «Про затвердження єдиних зразків ведення обов'язкової ділової документації у загальноосвітніх навчальних закладах І-ІІІ ст. усіх форм власності".

Навчальні кабінети

Виховання


                             

      Електронні версії підручників для 2 класу 
(у зв'язку з великим розміром файлу, його перегляд можливий тільки після завантаження на комп'ютер)









                 


УЧНЯМ  ПОЧАТКОВИХ  КЛАСІВ ПОЛЕГШАТЬ     ЖИТТЯ.

                                         
Учні початкових класів вивчатимуть менше теорії й матимуть більше можливостей для творчості та фізичної активності.
Міністерство освіти і науки розвантажило й оновило навчальні програми для початкової школи, аби забезпечити нову якість української освіти. Урядовці стверджують, що програма для наймолодших школярів громіздка, складна та перевантажена кострубатими формулюваннями, які не кожна дитина може зрозуміти. У міністерстві повідомили, що наразі змінили всі 14 програм для 1-4 класів з українською мовою навчання. Програми планують затвердити на початку серпня, їх обговорять на вчительських конференціях і запровадять у школах вже з 1 вересня 2016 року.

Геть табличку множення

Відтак буде знято обов’язковий розподіл годин – учитель сам вирішуватиме, скільки часу варто викладати ту чи ту тему. Самі ж теми привели до вікових особливостей дітей. Наприклад, згідно з попередньою програмою початкової школи, у першому класі діти вже мали писати слова і речення англійською мовою. Відтепер перші півроку на англійській у першому класі буде лише усний курс, де учні вчитимуться розмовляти.

Після затвердження програм до 1 вересня змінять методичні рекомендації та орієнтовні вимоги до оцінювання досягнень учнів. Учителям рекомендуватимуть писати з дітьми олівцем замість ручки. За словами міністра освіти та науки України Лілії Гриневич, це допоможе першачкам не боятися помилок та формувати позитивне сприйняття навчального процесу.

На уроках читання більше не оцінюватимуть школярів за кількістю прочитаних за хвилину слів. Освітяни кажуть, що це зробить навчання менш стресовим для учнів. Зазнати змін може і список дитячих авторів, яких читають молодші школярі. Їм запропонують твори Мар’яни Савки, Лесі Ворониної, Катерини Штанко, Андрія Куркова, Джеремі Стронґа.

Також на уроках української мови першокласникам не потрібно буде малювати схеми речень чи будувати речення за поданою схемою. Натомість їх навчатимуть правильно розуміти сенс написаного та будувати речення так, аби вони були змістовними та зрозумілими. Третьокласників вирішили не завантажувати розумінням того, що таке другорядні члени речення. Зате їх ознайомлять із новим жанром – есе. Діти створюватимуть їх усно під керівництвом учителя.

Інакше викладатимуть математику. Учнів перших-других класів можуть звільнити від обов’язку знати напам’ять таблиці додавання та множення.

Нові підходи на уроках фізкультури

Школярам запропонують більше рухливих ігор, як то бадмінтон чи фрізбі. А від мілітаристських команд на зразок «Клас, струнко!» і «На свої місця!» рекомендують відмовитися. З обов’язкової програми вилучать лижі та ковзани, передбачені програмою танцювальні кроки змінять на рухи ритмічної гімнастики та імпровізаційні вправи. Буде вилучено ігри, що не відповідають віку та можуть травмувати дітей.

Зміни стосуватимуться усіх предметів: природознавства, образотворчого мистецтва, інформатики, музики, трудового навчання тощо. У Міністерстві наголошують, що діти 6-9 років мають малювати і багато рухатися, а не завчати на вказаних предметах теоретичні знання.

У багатьох предметах була значна частина важкої і непотрібної дітям теорії, яку програма вимагала завчати напам’ять і переповідати: музичні терміни, точні визначення художніх жанрів, невідповідна віковим особливостям дітей історія Олімпійських ігор. Коментатори на EdErі скаржилися, що ці вимоги не залишають часу для фізкультури і творчості. Тепер теорію заберуть із початкових класів та перенесуть у старші.

У програмі з трудового навчання передбачили більшу свободу вчителя у виборі тем і матеріалів для роботи. Адже коментатори просили забрати теми, які вимагали не тільки додаткових витрат батьків, а й матеріалів, що їх складно знайти. Ці теми не стануть забороненими, але перестануть бути обов’язковими. А вчитель разом із батьками зможе вирішити, які саме проекти реалізовуватимуться на уроках трудового навчання.

У програмі з образотворчого мистецтва запропоновали спростити мову викладу, розширити можливості вчителя обирати теми, зробити уроки такими, щоб діти не вчили теорію жанрів і видів мистецтва, а отримували задоволення від творчості й розвивали внутрішню мотивацію. Чинна програма з музичного мистецтва була особливо переповнена теорією, складною і зайвою навіть для професійних музикантів. Вилучили надмірну категоризацію та термінологію на кшталт «зерна інтонації», додали твори сучасних українських композиторів. Також запропоновано надати можливість вчителю на свій розсуд обирати 50% музичних творів, а не 10%, як було раніше.

У Міністерстві запевняють, що запровадження оновлених програм для початкових шкіл великою мірою залежить від професійності та підготовленості вчителя. Адже якщо вчитель не буде працювати відповідно до цих програм і не намагатиметься осучаснити процес викладання відповідними методиками навчання, то справжні зміни так і не відбудуться.



Основні зміни у навчальних програмах для початкової школи у 2016 – 2017 навчальному році

22.08.16
Наказом Міністерства освіти і науки України від 05.08.2016 № 948 «Про затвердження змін до навчальних програм для 1-4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів» з метою розвантаження навчальних програм для учнів початкових класів затверджено зміни до наступних програм: «Українська мова», «Літературне читання», «Математика», «Природознавство», «Я у світі», «Інформатика», «Трудове навчання», «Іноземні мови для загальноосвітніх та спеціалізованих навчальних закладів», «Образотворче мистецтво», «Музичне мистецтво», «Мистецтво», «Фізична культура» «Основи здоровʼя».
                          
До найбільш суттєвих змін належать такі:
  • знято фіксовану кількість годин на вивчення кожної теми. Учителі визначатимуть їх самостійно, враховуючи рівень підготовки класу, наявність навчально-методичного забезпечення  та регіональні особливості;
  • знято дублювання змісту у  навчальних предметах «Основи здоровʼя», «Я у світі», «Природознавство»;
  • здійснено перерозподіл тем між класами з метою приведення процесу навчання у відповідність до вікових можливостей молодших школярів та принципу здоров’язбереження;
  • уніфіковано термінологію програм, якою мають послуговуватися вчителі та автори підручників, її наближено до вікових особливостей молодших школярів.
У пояснювальних записках до окремих предметів корегувались цілі й завдання, уточнювались особливості організації вивчання програмового матеріалу. Зокрема, у навчальній програмі з «Української мови» уточнено перелік словникових слів, зокрема, вилучено ті, що не є поширеними в мовленні молодших школярів (цемент, фанера, республіка тощо), натомість додано нові, які набули широкого вжитку (аеропорт, милосердний, ноутбук та ін.). Із програмових вимог видалено письмо на дошці. Із мовленнєвої змістової лінії в 2-4 класах вилучено підрозділи «Аудіювання» й «Читання» (їх перенесено до програми з літературного читання).
У 1 класі вилучено умовне позначення слів і речень та складання речень за графічною схемою.
У програмі для 2 класу конкретизовано правила переносу слів, а саме: з буквосполученнями дж, дз, йо, ьо, апострофом, подовженими приголосними звуками; розділ «Корінь слова. Спільнокореневі слова» та правопис слів з ненаголошеними [е], [и] в корені перенесено до програми для 3 класу.
У 3 класі в розділі «Текст» замість міркування введено есе (розмірковування в довільній формі на будь-яку знайому тему); усунуто складання текстів-інструкцій, побудову речень за схемами.
У програмі для 4 класу вилучено змінювання дієслів за особами та правопис особових закінчень дієслів.
У програмі з «Літературного читання» конкретизовано позиції, які спрямовують учителя на реалізацію компетентнісного підходу (наприклад, «користується прийомами з розвитку темпу читання» замінено на «виконує вправи з…»; «має уявлення про один із способів зображення персонажа – опис його зовнішності» замінено на «знаходить у тексті опис зовнішності персонажа» тощо) та формування ціннісного ставлення до читання як джерела знань і як засобу естетичного задоволення (наприклад, розповідає про свої враження, почуття, які виникли під час читання/слухання; називає події твору, які їх викликали; пояснює свою думку).
Формулювання змісту навчального матеріалу у вигляді методичних рекомендації уніфіковано відповідно до формату такого документа, як навчальна програма.
Уведено розділ «Аудіювання – слухання-розуміння усного мовлення» із вимогами по кожному класу з урахуванням тих, що були зазначені в програмі з української мови та відповідно було додано опис цього розділу у пояснювальній записці програми.
Спрощено вимоги до навчальних досягнень учнів, щодо власних висловлювань; обов’язкової кількості творів, що учні мають читати напам’ять.
Проаналізовано та оновлено коло читання в кожному класі з використанням рекомендаційних списків дитячої літератури, що були надані Національною бібліотекою України для дітей, авторитетними електронними ресурсами. Для виконання програми планується видання навчальної книги серії «Шкільна бібліотека» для учнів 1-2 та 3-4 класів, до якої увійдуть твори авторів, прізвища яких уведено в програму.
У програмових вимогах вилучено кількісні показники темпу читання, натомість прописано якісні характеристики навички читання (наприклад, учень/учениця 4 класу читає вголос свідомо, правильно, виразно із дотриманням основних норм літературної вимови і мовчки (усвідомлено) в оптимальному для розуміння темпі).
У програмі з «Іноземних мов»:
  • суттєво спрощено вимоги до письма для учнів 1-го класу;
  • скорочено обсяг висловлювань у мовленнєвій компетенції «Говоріння» та обсяг письмових повідомлень у мовленнєвій компетенції «Письмо»;
  • вилучено складні граматичні форми, що належать до мовного рівня А2: множина іменників, закінчення (-es) (1 клас),  присвійний відмінок іменника (3 клас), Present Perfect (4 клас), структура to be going to (4 клас);
  • вилучено з лінгвістичної лексичної компетенції теми «Шкільне приладдя» (2 клас), що дублює вимоги 1-го класу;
  • спрощено вимоги до письма у 3 класі щодо написання листів та листівок («за зразком оформлюють короткі повідомлення та листівку-вітання, СМС»);
  • уточнено мовленнєві функції щодо опису емоційного стану: «виражати настрій»;
  • уточнено вимоги мовленнєвої компетенції «Аудіювання», з урахуванням роботи з навчальними аудіо- та відеоматеріалами;
  • уточнено тематику ситуативного спілкування:  «Дозвілля» («Іграшки», «На прогулянці») – 1 клас, «Свята та традиції» («Харчові продукти») – 2 клас, «Помешкання» («На кухні»), «Природа і навколишнє середовище» («Пори року»), «Відпочинок і дозвілля» («Поїздка на канікулах») – 3 клас, «Свята і традиції» («Святкування у кафе») – 4 клас.
У програмі з «Математики» відбулося зміщення акцентів із знаннєвих результатів на діяльнісні. У такий спосіб ураховано пропозиції фахівців щодо необхідності реалізації диференційованого підходу до учнів із різними навчальними можливостями. В оновленій програмі пропонується у другому класі виконувати множення зручним для дитини способом: замінювати додаванням, зважаючи на попередній результат, з опорою на таблицю. Зміщено акценти щодо набуття учнями обчислювальної навички як найвищого ступеня оволодіння прийомами обчислення.
У програмі з «Природознавства» знято розподіл годин на вивчення кожного розділу. Збільшено кількість уроків-екскурсій та спостережень у природі. Розширено тематику навчальних проектів. Приведено у відповідність зміст навчального матеріалу та вимоги до кінцевих результатів засвоєння програмового змісту з урахуванням вікових особливостей учнів початкових класів.
Тему «Тіла і речовини» інтегровано у зміст програми 1-го, 2-го, 3-го та 4-го класів. У першому класі в розділі «Навколишній світ» формуються уявлення про тіла неживої природи, природні та штучні тіла. У розділі «Нежива природа» діти знайомляться з речовинами на прикладі води, повітря, піску, глини та досліджують деякі їхні властивості.
У другому класі формується уявлення про агрегатні стани речовини на прикладі води (твердий – лід (cніг); рідкий – вода; газоподібний – водяна пара) та перехід води з одного стану в інший за нагрівання та охолодження (утворення хмар та опадів, колообіг води у природі, замерзання водойм, відлига). Учні набувають практичних навичок, досліджуючи речовини у різних агрегатних станах, порівнюють властивості льоду та снігу, усвідомлюють, що сніг і лід – це вода, досліджують сніжинки за допомогою лупи та за малюнками.
У третьому класі поглиблюються знання учнів про речовини та їхні властивості, формується поняття про розчинні та нерозчинні у воді речовини, учні досліджують розчинність речовин, що використовуються у побуті. Вивчаючи властивості води, варто наголосити, що всі рідини приймають форму посудини, у яку їх наливають, текучі, але водночас мають і відмінні властивості (практична робота «Порівняння властивостей води та інших рідин»). При вивченні складу повітря учитель наголошує, що воно є сумішшю газоподібних речовин (кисню, азоту, водню вуглекислого газу, водяної пари та ін.). Властивості газоподібних речовин вивчаються на прикладі повітря. Усі гази займають весь доступний їм простір, легко стискаються, розширюються при нагріванні і водночас мають різні властивості (на прикладі кисню, водяної пари, вуглекислого газу).
У темі «Корисні копалини» поглиблюються знання учнів про властивості речовин у різних агрегатних станах на прикладі твердих, рідких та газоподібних корисних копалин. Знайомлячись із колекцією корисних копалин учні порівнюються їхні властивості.
При вивченні ланцюгів живлення, травної, дихальної та кровоносної систем, гігієни шкіри, складанні раціону здорового харчування знання учнів про речовини у 3-му класі розширюються, а узагальнити їх допоможе проект «Різноманітність речовин і матеріалів та використання їх людиною».
Навчальна програма «Я у світі» зазнала таких змін: знято теми, які дублюються зі змістом  предмета «Основи здоров’я» і які доцільніше вивчати на «Основах здоров’я»  («розвиток людини протягом життя», «зовнішність людини» тощо). До програми включено практичні роботи, рольові ігри, дискусію, навчальні проекти. Зроблено акцент на тому, що проекти можуть бути колективні, групові, індивідуальні. На кожен навчальний проект  запропоновано кілька тем. Це дасть змогу об’єднати деякі теми, чим  розвантажить програму та надасть право вибору як вчителю так і учню/учениці.
У програмі «Основи здоровʼя» вилучено інформацію щодо оцінювання навчальних досягнень учнів, у розділі «Фізична складова здоров’я» поняття «мінерали» і «мікроклімат», оскільки в змісті навчальної програми з природознавства не передбачено формування понять «клімат», «мінерали» та «гірські породи»; вимогу «називає групи зубів та їх функції тощо.
З програми «Трудове навчання» вилучені теми «Виготовлення об’ємних виробів з дроту» та «Бісероплетіння». Зміст практичної роботи визначається вчителем/вчителькою самостійно залежно від теми уроку та виду робіт, що виконуватимуться під час уроку. Об’єкти праці для виготовлення на уроках учитель/учителька добирає опираючись на побажання учнів.
Навчальна програма «Музичне мистецтво» оновлена за рахунок вилучення важких для сприймання дитиною теоретичних формулювань, музичних творів застарілого змісту або складних для сприйняття учнями цього віку.
Наданням вчителеві/вчительці більше можливостей для вибору репертуару  – 50% музичного матеріалу вчитель/вчителька може обирати на свій розсуд – із запропонованого програмою додаткового репертуару або здійснювати доцільну заміну відповідно до умов школи, підготовленості та запитів учнів тощо. Введено пункт «Орієнтовний матеріал для…» замість «Основний матеріал для….».
У програмі «Образотворче мистецтва»  вилучено зайву теоретичну інформацію.
Навчальна програма «Мистецтво» зазнала незначних змін, до переліку синтетичних мистецтв додано «цирк», в «Орієнтовні твори для сприймання теми» – «Картини місцевих художників» та «Роботи місцевих художників та майстрів», в перелік ХТ (художні техніки): роздмухування, набризк, монотипія, діатипія, гратографія, плямографія.
Програма з «Інформатики» оновлена з дотриманням концентричності. Тема «Графіка» розглядалася лише у другому та четвертому класах, тепер ця тема є з 2 по 4 класи. Зміст навчального матеріалу розділ «Текст» доповнено темами «Сприймання тексту в електронних книгах» та «Орієнтування в списку книг електронної бібліотеки». Програму осучаснено внесенням до її змісту понять, які вивчаються на інших предметах (електронні карти, схеми, діаграми тощо).
Зміст навчального матеріалу та державних вимог до рівня навчальних досягнень учнів програми «Інформатика» мають нове формулювання з передбаченням, що дитина зможе практично виконати дії на стаціонарному, портативному, будь-якому мобільному пристрої, незалежно від різноманіття операційних систем та від того чи в інстальованій програмі на ПК буде виконуватись, чи в хмарному середовищі. Опис практичних частин оновлено так, що можна не завантажувати жодну програму на стаціонарний комп’ютер, окрім операційної системи, а виконувати все в Інтернеті.
Важливим чинником сучасної освіти є використання знань з інформатики для медійної та інформаційної грамотності дитини як складової успішності у навчанні інших предметів.
У державні вимоги до навчальних досягнень учня/учениці включено фразу «учень/учениця використовує у своєму мовленні», до кожної теми. Це зроблено з метою уникнення застосування дітьми абстрактних понять, складних наукових термінів.
У програмі «Фізична культура» замінено термін «Школи вправ, м’яча та ін.», вилучено систему оцінювання фізичної підготовленості школярів 7-10 років, лист контролю фізичної підготовленості учня, критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з предмета «Фізична культура», тестові завдання для оцінювання теоретичних знань учнів 2-4 класів тощо. Доповнено зміст сучасними рухливими іграми та вправами на релаксацію. Лижну і ковзанярську підготовку та плавання винесено у додатки, зміст яких можна використовувати за наявності відповідних умов.
У зв´язку з внесеними змінами у навчальні програми, наголошуємо, що календарне та поурочне планування здійснюється вчителем у довільній формі, у тому числі з використанням друкованих чи електронних джерел тощо. Формат, обсяг, структура, зміст та оформлення календарних планів та поурочних планів-конспектів є індивідуальною справою вчителя. Встановлення універсальних у межах навчального закладу, міста, району чи області стандартів таких документів є неприпустимим.
Автономія вчителя має бути забезпечена вільним вибором форм організації навчально-виховного процесу, способів навчальної взаємодії, методів, прийомів і засобів реалізації змісту освіти. Отже, вчитель має право самостійно переносити теми уроків, відповідно до засвоєння учнями навчального матеріалу, визначати кількість годин на вивчення окремих тем.  Адміністрація навчального закладу або працівники методичних служб можуть лише надавати методичну допомогу вчителю, з метою покращення навчально-виховного процесу, а не контролю.
Для реалізації оновленого змісту навчальних програм місцевим органам управління освітою та обласним інститутам післядипломної педагогічної освіти необхідно скоординувати роботу усіх регіональних методичних служб та провести широку інформаційну роботу. Обласним інститутам післядипломної педагогічної освіти відкорегувати навчальні плани курсів підвищення кваліфікації вчителів початкових класів; спланувати проведення тематичних постійно діючих семінарів, семінарів-практикумів, круглих столів, тренінгів, виїзних засідань кафедр та відділів з метою ознайомлення з особливостями змісту та методикою викладання предметів за оновленими програмами.
Усі рекомендації МОН на 2016 – 2017 навчальний рік доступні за посиланням.
                                  

Що саме зміниться з нового навчального року у навчальних програмах для початкової школи
Що зміниться?
Затверджено 13 оновлених та "розвантажених" програм для учнів 1-4 класів. І тепер, стверджують в Міносвіти, вчитися дітям буде легше. За новою методикою учнів навчатимуть відповідно до їхніх вікових особливостей: складні теми "перекинули" на пізніше – у старші класи, а також скасували окремі вимоги від молодших школярів. Зайву інформацію спростили, усунули дублювання та запровадили більш логічний виклад важливих тем.
Разом з тим, новації не обійшли й педагогів. За новою програмою, вони теж, так би мовити, отримають більшу свободу – бо скасовано "години" на вивчення кожної теми. Тепер вчителі самостійно визначатимуть скільки часу витрачати на засвоєння нової теми. Оскільки кожен клас має свої індивідуальні особливості.
Основна ідея полягає в тому, щоб дати дитині розкритися, максимально розвинути її індивідуальність, а не зашорювати, не формувати її, як ту цеглину, а розвивати. Для цього потрібно, в тому числі, дати вчителю більшу свободу в підходах, дати їм можливість більше вибирати. Власне, на це й будуть націлені нові програми,
– наголосив заступник Міністра освіти і науки України Павло Хобзей.


Як оцінюватимуть школярів?
Загалом внесли зміни до програм з української мови, літературного читання, математики, інформатики, музичного мистецтва, образотворчого мистецтва, трудового навчання, фізичної культури, іноземних мов для загальноосвітніх та спеціальних навчальних закладів (англійська, німецька, французька та іспанська мови), природознавства, основ здоров’я та з предметів "Мистецтво" і "Я у світі".
Згодом до оновлених програм в Міністерстві освіти і науки підготують нові вимоги до оцінювання знань школярів. Із відомих уже новацій – виконання завдань простим олівцем для учнів-початківців, для вчителів – табу на червону ручку.

Як впроваджуватимуть зміни?
Обговорювати та, власне, презентувати оновлені програми освітяни будуть на конференціях, які проходитимуть в серпні в кожній області. Вчителі розбиратимуть й детально вивчатимуть усі спрощення. Відтак, добре знатимуть про нові "шкільні" зміни, запевняють в Міносвіти.
Допомагати МОН реформувати початкову освіту буде відкрита онлайн-платформа ЕдЕра. До 1 вересня там з’являться допоміжні матеріали для вчителів: відео-курси стосовно роз’яснень різних методик викладання. Щоправда, використання ЕдЕри з цією метою є тимчасовим. Наразі в Міносвіти працюють над створенням окремої спеціальної відкритої онлайн-платформи, яка міститиме інформацію для вчителів, учнів, батьків щодо нових "розвантажених" шкільних програм.

Чому за це взялися?
Причинами реформ в початковій школі в МОН називають скарги вчителів, батьків та дітей на перевантаженість навчальних програм, їхню невідповідність віковим особливостям дітей, а також застарілість інформації та підходів викладання. Що ні для кого, власне, не є таємницею і говорять про це уже не один рік.

Українська мова – що змінено?
Перш за все, діти у 1-му класі складатимуть речення не за схемами, а на власний розсуд. Водночас, зроблений акцент на розвиток усного мовлення. Також перелік словникових слів замінили на сучасніший: замість "комбайнер", "фартух", "фанера" – з’явилися слова "радісний", "милосердний", "співчуття" тощо. У 3-му класі замість тексту-роздуму чи тексту-міркування запроваджено жанр есе, аби заохотити дітей вільно висловлювати свою думку.

Математика – що змінено?
Тепер в учнів 1-2 класів не вимагатимуть зубрити напам’ять таблиці додавання та віднімання в межах 10 та 20, а також таблиці множення та ділення. Дітей вчитимуть додавати та віднімати, але не будуть вимагати знання таблиці напам'ять, не розуміючи її принцип. Тому пояснюватимуть таблицю множення за допомогою практичних вправ. А вчителі самостійно зможуть збільшувати кількість годин на вивчення складних тем.

Літературне читання – що змінено?
Неактуальних радянських замінять на сучасних авторів. А ще скасують "читання на швидкість". Натомість акцент буде зроблений на виразності читання та розумінні прочитаного. Також героя твору учні оцінюватимуть не як "позитивний-негативний", а висловлюватимуть свої думки та емоції від прочитаного та характеризуватимуть вчинки персонажа певного твору. Тобто, основним стає розвиток усного мовлення школяра.

Іноземні мови – що змінено?
Це ж саме стосується й іноземних мов. При їх вивченні акцентуватимуть увагу не на письмі, а на розвитку мовленні школяра, вмінні вести діалог. Письмо вводитиметься лише в другому семестрі 1 класу. Водночас, вивчення іноземної мови буде захоплюючішим, бо матиме цікаві пізнавальні теми, розраховані виключно для дітей молодшої школи.
Як написала на своїй сторінці у Facebook Тетяна Бєляєва, одна з модераторів проекту, це лише 5-10% змін. Бо треба було триматися в рамках діючого держстандарту та діючих підручників. Однак, за її словами, вдалося досягти чимало. Зокрема, в інформатиці дітям пояснюватимуть складні речі простою логічною мовою. На фізкультурі – будуть вправи із оздоровчої гімнастики та релаксації. На іноземній мові – діти практикуватимуть діалоги, фонетичні вправи, озвучуватимуть свої емоції, слухатимуть аудіо, дивитимуться відео та писатимуть коротенькі смс батькам (у 3 класі). Що стосується музичного мистецтва, зазначає Бєляєва, то з програми вилучать радянський та шансоноподібний контент, натомість додадуть більше веселих та сучасних творів.
Водночас на думку міністра освіти і науки Лілії Гриневич, розвантажені й оновлені програми початкової школи є реальним переходом до іншої філософії освіти, яка відповідає 21 століттю і європейському розвитку України: не тиснути на дитину, а заохочувати (замість контролю темпу читання на час – розвиток виразного, правильного читання і розуміння тексту), не змушувати зубрити, а пояснювати і давати можливість вчитися на практичних завданнях (замість літнього зубріння таблиць множення – практичне опанування властивостей множення на уроках), розвивати в дітей вміння висловлювати свою думку, а не мислити за нав'язаними шаблонами.
Всі зміни мають почати діяти з 1 вересня.


                                            

Ігри-енерджайзери для початкової школи

Часто наймолодшим школярам складно всидіти на одному місці більше кількох хвилин. Вони хочуть розім’ятися, порухатися та побігати після сидіння за поки незвичною їм партою. Як контролювати цей процес та допомогти дітям поповнити запас енергії завдяки іграм? У пригоді стануть чотири гри-енерджайзери для молодшої школи.

понеділок, 30 липня 2018 р.

7 принципів фінської освіти

Низка міжнародних досліджень показала, що фінська освіта є однією із найбільш ефективних у світі. Система освіти Фінляндії займає перше місце за показником рівня знань, кількістю дітей, які люблять читати, друге місце – у сфері природничих наук, п`яте -  в галузі математики.

понеділок, 23 липня 2018 р.

На урок з кубиком та квіткою (методи розвитку критичного мислення)



Сьогодні серед вчителів набуває поширення такий інструмент визначення й оцінювання результатів навчання як таксономія (ієрархія, порядок) Бенджаміна Блума. Вчений вважав, що одним з основних завдань школи є навчання учнів на практиці розв’язанню широкого кола проблем, з якими їм доведеться зіткнутися в житті, і пропонував саме цьому побудувати підходи до оцінки результатів навчання.

понеділок, 16 липня 2018 р.

Ігри з логічними блоками Дьенеша - кращий інструмент для розвитку логічного мислення


блоки Дьенеша


Логічні блоки придумав угорський математик і психолог Золтан Дьенеш.
Ігри з блоками Дьенеша знайомлять дітей з формою, кольором і розміром об’єктів, з математичними уявленнями і початковими знаннями з інформатики.
Придбати блоки Дьенеша варто тим батькам, які хочуть розвинути у своїх дітей логічне і аналітичне мислення (аналіз, порівняння, класифікація, узагальнення), творчі здібності, а також сприймання, пам’ять, увагу і уяву.

неділя, 1 липня 2018 р.

Палички Кюізенера. Що це і як їх використовувати


%d0%bf%d0%b0%d0%bb%d0%b8%d1%87%d0%ba%d0%b8-%d0%ba%d1%8e%d1%96%d0%b7%d0%b5%d0%bd%d0%b5%d1%80%d0%b0

Бельгійський вчитель початкової школи Джордж Кюїзенер (1891-1976) розробив універсальний дидактичний матеріал для розвитку у дітей математичних здібностей. У 1952 році він опублікував книгу “Числа і кольори”, присвячену своєму навчальному посібнику.

Немає коментарів:

Дописати коментар