пʼятницю, 14 вересня 2018 р.

Письмовий діалог.
(перевірка буде здійснюватися 8 жовтня в зошитах для К/Р)



У учнів 4 класу розивається закріплюється і вдосконалюється вміння і навички діалогічного мовлення.

Як скласти діалог з української мови

Діалог – це різновид прямої мови, який має свої специфічні особливості:
1. При діалозі відбувається обмін інформацією між двома(власне діалог) чи декількома (полілог) учасниками розмови.
2. Кожне висловлювання учасника в діалозі називається реплікою.
3. Учасники діалогу почергово обмінюються репліками у форматі запитання/відповідь, ствердження/заперечення, ствердження/уточнення.
4. Найчастіше на письмі кожна репліка пишеться з нового рядка, з великої літери, перед нею ставиться тире.
5. Мова драматичних творів являє собою діалог (полілог), перед репліками ставиться ще ім’я дійової особи, якій вона належить.
6. Граматичною особливістю діалогічного мовлення є переважне вживання неповних речень, адже більшість інформації відома учасникам розмови з попередніх реплік, обставин розмови та позамовної ситуації.


У процесі навчання четвертокласників збільшуються вимоги до обсягу діалогів (5-6 реплік), розширюється їх тематика.

Орієнтовні теми діалогів
1. Розмова по телефону.
2. Мої канікули.
3.Знайомтво.
4. В аптеці.
5.На прогулянці в парку.
6. Бесіда з татом.
7. Розмова з молодшою сестричкою.
8 Розмова про прочитану книжку.
9. Розмова однокласників.
10. Розпитування по темі "Сонячна система. Сонце. Зорі"
11.Краплинка і травинка.
12.Зустріч з Феєю.
13. Метелик і Квіточка або Хмаринка і Квіточка.
14. Будяк і Троянда.

Приклади діалогів з української мови

Розмова з молодшою сестричкою.

- Павлику, я читала оповідання і зустріла слово "доба". Що воно означає?
- Доба - це день і ніч разом Вона триває 24 години. Взимку день коротший від ночі, а влітку - набагато довший, ніж ніч.Але завжди разом вони тривають 24 години.
- А чи бувають день і ніч однаковими?
-Так. Це буває двічі на рік.
- Коли це буває?
Це буває 23 вересня і 21 березня.
-А скільки місяців у році?
-Катрусю, рік має 12 місяців.
-Дякую, Павлику, що ти так гарно пояснив.

Розмова з татом.

- Оленко, що тобі подарувати на Новий рік?
- Мобільний телефон. А тобі?
- А мені глобус.
-Що таке глобус? Покажи мені його.
-Це модель Землі. Вона, як і Земля має форму кулі.
- А хто довів, що Земля має форму кулі?
-Вперше це довели іспанські мореплавці.За три роки важкого плавання експедиція під командуванням Магеллана обігнула Землю і повернулася до рідних берегів.
- А нам вчителька розповідала, що Юрій Гагарін вперше у космосі побачив Землю.Круглу, голубу, оповиту хмарми.
- Так - він перший космонавт у світі. А першим українським космонавтом став Леонід Каденюк.
- А як вивчають космос тепер?
- За допомогою телескопів, штучних супутників та міжпланетних космічних станцій.
Тату, ти мене так зацікавив.
- Тоді давай прочитаємо з енциклопедії про історію глобуса.

Розмова однокласників.

-Тобі доводилося бувати в Карпатах?
-Так. Минулого літа я відпочивав там з батьками.
-Чи піднімалися ви на найвищу вершину Карпат?
-Так. Ми піднімалися на Говерлу. Це незабутні враження.
-Що ще вразило тебе?
- Гірські луки - полонини, вкриті, немов килимом, пахучим різнотрав*ям.
-Чи бачив ти рідкісні рослини?
-Звичайно. Це - тис ягідний, ялиця біла.
-Я читав, що в Карпатах багато струмків і бурхливих річок.
- Гірські річки дуже швидкі і красиві. Ми зробили багато фотографій із краєвидами Карпат. Запитай у батьків дозволу і приходь до мене. Ми разом переглянемо ці фото.
-Дякую. Обов*язково прийду. До побачення!

Сонячна система. Зорі.
-Наталочко, подивись які маленькі вогники виблискують на небі!
-Ні, Андрійку, це не вогники, а зорі.  А зорі - це космічні тіла.
-А чому одні зірки червоні, а інші жовті, білі, блакитні?
- Колір зірки залежить від температури її поверхні. Червоні зірки - холодні, жовті - гарячі. А найяскравіші зірки - блакитні, їх температура на поверхні - 30 тисяч градусів.
- Давай почекаємо поки хоч одна зірочка впаде з неба , і я візьму її в долоньки.
-Ні, братику, такого не станеться, бо зоря - це велетенська розпечена куля.
-А чому вони такі маленькі?
- А тому що знаходяться далеко від Землі.
-А звідки ти про це знаєш?
-Я це все вивчала на уроках природознавства.

Розмова про прочитану книгу.
-Олеже, яку книгу ти прочитав?
-Я прочитав книжку про пригоди Тома Сойєра.
-Я теж читав. Її написав Марк Твен.
-Мені сподобалась історія про те, як хлопчик фарбував паркан.
 Тобто як він зумів примусити фарбувати його всіх своїх друзів.
 -А мені більше сподобалася пригода в печерах, коли Том і Беккі заблукали.
-.................................................................................
-............................................................................... 
                                            Знайомство
- Привіт! Здається ти ходиш до тієї ж музичної школи, що й я. Я бачив тебе декілька разів. Мене Сашком звуть, давай знайомитися!
- Так, я теж тебе бачила. Я Олена. Я вчуся на фортепіано, а ти, мабуть, на гітарі?
- Так! Як ти здогадалася?
- Так от вона в тебе за плечима!
- А, вірно! Яка ти жартівниця! Тобі подобається музика?
- Зараз – дуже! А спочатку мене батьки змусили займатися, я не хотіла. Тепер я їм дуже за те вдячна. Я вважаю, музика – моє призвання!
- Нічого собі! Так ти щиро захоплюєшся музикою! Мені подобається, коли люди люблять те, що вони роблять.
- Дякую!.......


Такі діалоги демонструють інформованість дитини у питанні, яке обговорюється.









Немає коментарів:

Дописати коментар